Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi Taiteen edistämiskeskuksesta koskevaksi lainsäädännöksi

Yleistä

Suomen elokuvaohjaajaliitto SELO ry toimii suomalaisten elokuvaohjaajien valtakunnallisena yhdyssiteenä. SELO ry:n tavoitteena on ohjaajien aineellisten ja henkisten edellytysten kehittäminen, suomalaisen elokuvataiteen edistäminen ja ohjaajien ammatillisten ja tekijänoikeudellisten etujen puolustaminen.

Suomen elokuvaohjaajaliitto SELO ry kiittää mahdollisuudesta antaa lausunto asiassa.

Kannatamme esityksen lähtökohtana olevaa tavoitetta uudistaa taiteen keskustoiminnan toimintaa ja rakennetta vastaamaan toimintaympäristön muutokseen siten, että vertaisarviointiin liittyvä taiteen autonomia turvataan. Hallituksen esityksessä näiden tavoitteiden toteutuminen jää kuitenkin epäselväksi ja riippuvaiseksi tulevien valtioneuvoston asetusten tarkemmasta sisällöstä.

Taiteen edistämistehtävä

Taiteen edistämiskeskuksen tehtäväksi tulee rajata pelkästään taiteen – ei kulttuurin – edistäminen. Ehdotamme myös, että Taideneuvoston ja vertaisryhmien tehtäviin tulee kirjata itsenäinen taiteen edistämistehtävä.

Arm’s length –periaatteen turvaaminen

Esityksen perusteluissa todetaan, että esitys vahvistaa Arm’s length –periaatetta. Tämän tulee tarkoittaa vertaisarviointiryhmien itsenäisen päätöksentekovallan lisäksi sitä, että vertaisryhmien jäsenet tulee nimittää kuullen taiteen alojen keskeisiä järjestöjä ja laitoksia ja näiden ehdottamista henkilöistä.

Vertaisarviointiin liittyvät rakenteet

Vertaisarviointiryhmien määrä tulee säilyttää vähintään nykyisellä tasolla. Tämänhetkisessä toimintaympäristössä taiteenalat pirstaloituvat edelleen, mikä edellyttää asiantuntemuksen laaja-alaisuutta sekä laajakatseisuutta.  Myöskään vertaisarviontiryhmien jäsenmäärää ei tule vähentää tästä syystä. Perustetta vähentämiseen ei myöskään ole, kun nykyisen järjestelmä on paitsi toimiva myös kustannustehokas, kuten ehdotuksessa todetaan.

Taideneuvosto

Nykyisen taiteen keskustoimikunnan vahvuus on sen mahdollisuudessa ja kyvyssä käydä tärkeää keskustelua yli taiteenalojen rajojen. Ehdotuksen mukainen kuusihenkinen Taideneuvosto on näkemyksemme mukaan liian suppea. Taideneuvostossa tulee siten olla edustettuna vähintäänkin kaikki vertaisarviointiryhmiä koskevat taiteenalat.

Lisäksi toteamme, että esityksen mukaan Taideneuvoston johtajalle muodostuu liian paljon valtaa. Laissa tulisi määritellä, että Taideneuvosto on viraston ylin päättävä elin, kuten myös Taideneuvoston johtajan toimikauden määräaikaisuus.

Helsingissä 2.4.2012,

Suomen elokuvaohjaajaliitto SELO ry