Ohjaajaklubilla 30.11. – PYSTYSSÄ

Marraskuun ohjaajaklubilla esitettiin Mara Jelinkon ensimmäinen pitkä elokuva PYSTYSSÄ. Teemana ”omaehtoinen tuotanto” koska kyseisen elokuvan tekotapa on poikkeuksellinen: kokonaisbudjetti 7000e ja toteutus kokonaan talkootyöllä. Mara on itse ammatiltaan kuvaaja, mutta kokee myös ohjaamisen itselleen tärkeäksi ilmaisukeinoksi.

Elokuvan käsikirjoitus syntyi nopeasti. Mara työsti ensin henkilöitä näyttelijä Heidi Lindénin kanssa ja pyysi sitten käsikirjoittajaksi Eira Virekosken, jonka kanssa kuvausversio syntyi vajaassa neljässä kuukaudessa. Kuvauspäiviä elokuvassa oli n. 20 ja pari pick up päivää. Jälkitöitä tehtiin muiden töiden ohella pari vuotta.

Talkootyö oli koko työryhmälle alusta asti täysin selvää: edessä oli kesä, eikä kollegoilla ollut töitä. Mara kasasi työryhmän tuntemistaan ammattilaisista ja alan opiskelijoista jotka kaikki halusivat olla mukana omalla työpanoksellaan.  Kukaan ei saanut palkkaa, mutta jokainen sitoutui aikatauluun. Maran mielestä oli tärkeää kunnioittaa työryhmää kaikin tavoin, muistaa että he ovat jokainen, näyttelijöitä myöten, tässä mukana ”omalla riskillä”.

Talkootyönä tehty elokuva oli mahdollista myös siksi, koska Maralla on omaa kamera- ja valokalustoa. Jälkitöissä käytetyt yksiköt (leikkaus ja ääni) olivat myös omia. Mitään ei tarvinnut vuokrata ulkopuolelta.

Omaehtoisen tekemisen parhaita puolia Maran mielestä on nimenomaan vapaus. Vapaus toteuttaa vain omaa näkemystä ja vapaus budjetista, sen asettamista työehdoista ja rajoitteista. Päivien pituudet pyrittiin kuitenkin pitämään ”rajoissa”, eikä pahoja ylityksiä tullut. Ja vielä kun rahoittajia ei ollut, ei myöskään ollut tilivelvollinen kenellekään, eikä mitään tarvinnut hyväksyttää. Ei käsikirjoitusvaiheessa eikä jälkityövaiheessakaan. Ja täytyy myöntää, että tämä kuulostaa hyvin vapauttavalta, kun normaalisti ohjaaja joutuu kuulemaan ja ottamaan huomioon niin monia, toisistaan hyvinkin eriäviä mielipiteitä elokuvastaan joka työvaiheessa.

Vaikeinta taas oli itse tuottaminen: tuotannon hallinta ja varsinkin jälkitöiden aikatauluttaminen ja työn puskeminen eteenpäin. Ne venyivät monesta syystä, eikä yhtäkkiä ollutkaan helppoa yksin organisoida kuvausten jälkeisiä työvaiheita. Ja kun elokuva vihdoin valmistui, pari vuotta odotettua myöhemmin, oli vaikea löytää aikaa ja resursseja esimerkiksi markkinointiin.

Mara halusi myös painottaa sitä, ettei todennäköisesti tule tekemään toista elokuvaa samalla tavalla. Talkootyössä on hyvät puolensa, mutta keskustelu kengännauhabudjettielokuvista on hänen mielestään aiheellista ja paikallaan. Mara ohjasi elokuvan kuvaajantöiden ohella, eikä kenties enää saisi toistamiseen koko työryhmää tekemään ilmaiseksi hänelle töitä. Mutta samalla me kaikki tiedämme, että kotimaisen elokuvan rahoitusprosessi on edelleen jähmeä ja usein aivan liian pitkä prosessi, että joskus sitä on hyvä vain ryhtyä tekemään, eikä jäädä odottamaan vuoroaan.

comments powered by Disqus

Uusimmat julkaisut

Ohjaajaklubi 9. tammikuuta: Joulumaa
Kevään ensimmäisellä Ohjaajaklubilla 9.1.2017, klo 17.00 elokuvateatteri Orionissa nähdään tuoreeltaan elokuva Joulumaa. Ohjaaja Inari Niemi ja näyttelijä Eero Ritala valottavat yhteistyötään. Moderoimassa Alli Haapasalo.
Kaarina Silvennoinen Suomen elokuvaohjaajaliitto SELO ry:n toiminnanjohtajaksi
OTM, lupalakimies Kaarina Silvennoinen on valittu SELO ry:n toiminnanjohtajaksi 8.1.2018 alkaen. Silvennoinen tulee toimimaan juridisena asiantuntijana elokuvaohjaajien sopimus- ja tekijänoikeusasioissa. Silvennoinen siirtyy av-alalle työsuhdelakimiehen tehtävistä Tekniikan Akateemiset TEK ry:stä.
Lauri Mäntyvaaran tuuheet ripset ja "extended cinema" -konsepti
Selon ohjaajaklubin joulukuun elokuvana nähtiin Hannaleena Haurun käsikirjoittama ja ohjaama Lauri Mäntyvaaran tuheet ripset. Vaikka sää taisteli kärkisijoista "Hirweimmät säät 2017" -listalla, oli Orioniin kahlannut mahtavat 126 elokuvan ystävää, jotka naurureaktioiden määrän perusteella ottivat omakseen elokuvan huumorin.
Henkilöiden ohjaaminen dokumenttielokuvassa on luottamuksen rakentamista
Elokuvaohjaaja Mia Halme ja Ykä Nieminen, yksi elokuvan päähenkilöistä, puhuivat Selon ohjaajaklubilla todellisen elämän henkilön ohjaamisesta ja siitä, miten pystyy puhumaan intiimistä, joskus rajusta elämänvaiheessa avoimesti ja reflektoivasti.
SELO hakee osa-aikaista lakimies-toiminnanjohtajaa
Suomen elokuvaohjaajaliitto SELO ry hakee osa-aikaista lakimies-toiminnanjohtajaa tammikuusta 2018 lähtien. Hakuaika päättyy 13. marraskuuta.