Miksi ohjaajien ja näyttelijöiden yli käveltiin?

 

Neil Hardwick nosti metelin, kun MTV Oy muutti ilman ohjaajan lupaa hänen tv-elokuvansa musiikkeja.  MTV:n valtuuttaman konsultin toimesta ”Pienen yösoiton” musiikit oli vaihdettu valjuun katalogimusiikkiin, jotta DVD-myynnissä voitaisiin kiertää alkuperäisen musiikin korkeita tekijänoikeusmaksuja.

Säveltäjien tekijänoikeusmaksut siis nousivat ohjaajan moraalisia tekijänoikeuksia tärkeämmiksi.

DVD painettiin, pakattiin ja vietiin myyntiin Suomessa ilman, että Hardwick oli edes palauttanut hänelle lähetettyä tekijänoikeuden hyödyntämissopimusta. Näin toimittiin myös näyttelijöiden kanssa. Toinen pääosan esittäjistä kieltäytyi allekirjoittamasta hänelle ehdotettua sopimusta.

Miksi ohjaajien ja näyttelijöiden ylitse voidaan kävellä, mutta musiikin tekijöiden ei?

MTV twiittasi 5.5. #Pieni Yösoitto keskusteluun, että tekijänoikeuksia ei olisi rikottu ja että tapauksessa on toimittu ”tarkan prosessin mukaisesti”!

Tarkan prosessin mukaisesti”? MTV on tietääkseni vaihtanut ilman lupaa musiikit dvd-elokuviin aiemminkin.  Yhtiö on lisäksi toistuvasti rikkonut sopimustaan Näyttelijäliiton kanssa  tv-elokuvien kaupallisesta hyödyntämistä.

 

*

 

Tekijänoikeusjärjestelmä on luotu paitsi varmistamaan tekijälle taloudellinen korvaus hänen teoksensa hyödyntämisestä myös suojaamaan tekijän moraalisia oikeuksia.

Musiikin puolella tilanne on jo varmemmalla pohjalla. Gramex ja Teosto ovat luoneet tekijänoikeuteen liittyviä käytäntöjä, joita MTV:n kaltaiset toimijat eivät voi jättää huomiotta.

Mutta ohjaajien ja näyttelijöiden kohdalla tämä ei näköjään toteudu.

Se voi olla kohtalokasta. Taiteilijoiden ja tuottajien tekemät sisällöt ovat pian kaikkien saatavilla netissä.  Jäämmekö vain sivusta seuraamaan miten eri tavoin työtämme hyödynnetään esimerkiksi yleisön palvelun nimissä?

Ohjaajan moraalinen tekijänoikeus eli elokuvateoksen muodon suojaan liittyvä ulottuvuus on nimenomaan yleisön asialla. Se on tuotelupaus kuluttajalle, että saatavilla oleva elokuva on ohjaajan hyväksymä.

Se, että hyödyntämistä on valvottu ja että tekijät saavat siitä korvauksen, on tuon tuotelupauksen varmin tae.

Jos tekijät eivät yhdisty ja vaadi oikeuksiaan tekijänoikeusjärjestöjen kautta, he jäävät nuolemaan näppejään.  Yksittäisillä tekijöillä on harvoin lihaksia haastaa mediakonserneja oikeuteen lain rikkomisesta. Vain yhdistämällä voimat kaupankäynnin säännöt alkavat pikkuhiljaa selvitä.

Kaikille toimijoille.

 

*

 

Tervetuloa seuraamaan, miten ala reagoi vasta perustetun Näyttelijöiden tekijänoikeusjärjestö FILMEXin alkuaskeliin.

Filmex-Juhlassa 28.5. Aku Louhimies, Neil Hardwick, Petri Jokiranta, Ilmo Laevuo, Tobias Zilliacus ja Mari Rantasila keskustelevat Filmexistä ja tekijänoikeuslain toteutumisesta Suomessa.

Tarjolla on myös kuohuvaa ja hyvää ohjelmaa; mm. Suomen parhaat freestyle-räppärit Solonen & Kosola. Paikka on teatteri Virus Meritullinkatu 33, klo 17 alkaen.

 

Heikki Kujanpää

SELOn pj

FILMEXin pj

comments powered by Disqus

Uusimmat julkaisut

Pahan kukkien visuaalisesta ilmeestä
Kevään viimeisellä ohjaajaklubilla vuorossa oli Antti J. Jokisen Pahan kukat. Ohjaajan vieraana oli elokuvan kuvannut Matti Eerikäinen.
Avain-ryhmän kannanotto Yle-lain muuttamiseen HE 13/2017
Avain-ryhmä, joka on elokuva-alan yhteenliittymä, otti kantaa hallituksen esitykseen eduskunnalle Yleisradio-lain muuttamiseksi ja toimitti 6.5.2017 elokuva-ja media-alan järjestöjen allekirjoittaman vetoomuksen liikenne- ja viestintävaliokunnalle 6.6.2017.
Selonteko-avaus Jarmo Lampelalta Ylen draamalinjasta ja kv-linjauksista
Selo avaa Selonteko-klubit toukokuussa. Ensimmäisessä tiedotus- ja ajatustenvaihtopajassa Jarmo Lampela vastaa kysymyksiin koskien Ylen draamalinjaa sekä kv-linjauksia. Tule ja kysy Lampelalta mitä vaan!
Syksyn ohjaajaklubien aikataulu vahvistettu
Ohjaajaklubien konsepti muuttuu jälleen, mutta ajankohtana pysyy tiistai kello 17.00. Päivät ovat 12. syyskuuta, 10. lokakuuta, 7. marraskuuta ja 12. joulukuuta. Muuttuvista järjestelyistä tiedotetaan toukokuun aikana.
Avain-ryhmän kannaotto SESin ja Taiken työnjaosta käsikirjoitustukien osalta
Alaa kokonaisuutena edustava AVAIN-ryhmä vaatii vetoomuksessaan opetus- ja kulttuuriministeriölle, että Elokuvasäätiön rooli käsikirjoitustukien jakajana tulee säilyttää. Tekijöiden kannalta on tärkeää, että käsikirjoitusapurahoja voi hakea sekä Elokuvasäätiöstä että Taiken kohderapurahana.