Miksi ohjaajien ja näyttelijöiden yli käveltiin?

 

Neil Hardwick nosti metelin, kun MTV Oy muutti ilman ohjaajan lupaa hänen tv-elokuvansa musiikkeja.  MTV:n valtuuttaman konsultin toimesta ”Pienen yösoiton” musiikit oli vaihdettu valjuun katalogimusiikkiin, jotta DVD-myynnissä voitaisiin kiertää alkuperäisen musiikin korkeita tekijänoikeusmaksuja.

Säveltäjien tekijänoikeusmaksut siis nousivat ohjaajan moraalisia tekijänoikeuksia tärkeämmiksi.

DVD painettiin, pakattiin ja vietiin myyntiin Suomessa ilman, että Hardwick oli edes palauttanut hänelle lähetettyä tekijänoikeuden hyödyntämissopimusta. Näin toimittiin myös näyttelijöiden kanssa. Toinen pääosan esittäjistä kieltäytyi allekirjoittamasta hänelle ehdotettua sopimusta.

Miksi ohjaajien ja näyttelijöiden ylitse voidaan kävellä, mutta musiikin tekijöiden ei?

MTV twiittasi 5.5. #Pieni Yösoitto keskusteluun, että tekijänoikeuksia ei olisi rikottu ja että tapauksessa on toimittu ”tarkan prosessin mukaisesti”!

Tarkan prosessin mukaisesti”? MTV on tietääkseni vaihtanut ilman lupaa musiikit dvd-elokuviin aiemminkin.  Yhtiö on lisäksi toistuvasti rikkonut sopimustaan Näyttelijäliiton kanssa  tv-elokuvien kaupallisesta hyödyntämistä.

 

*

 

Tekijänoikeusjärjestelmä on luotu paitsi varmistamaan tekijälle taloudellinen korvaus hänen teoksensa hyödyntämisestä myös suojaamaan tekijän moraalisia oikeuksia.

Musiikin puolella tilanne on jo varmemmalla pohjalla. Gramex ja Teosto ovat luoneet tekijänoikeuteen liittyviä käytäntöjä, joita MTV:n kaltaiset toimijat eivät voi jättää huomiotta.

Mutta ohjaajien ja näyttelijöiden kohdalla tämä ei näköjään toteudu.

Se voi olla kohtalokasta. Taiteilijoiden ja tuottajien tekemät sisällöt ovat pian kaikkien saatavilla netissä.  Jäämmekö vain sivusta seuraamaan miten eri tavoin työtämme hyödynnetään esimerkiksi yleisön palvelun nimissä?

Ohjaajan moraalinen tekijänoikeus eli elokuvateoksen muodon suojaan liittyvä ulottuvuus on nimenomaan yleisön asialla. Se on tuotelupaus kuluttajalle, että saatavilla oleva elokuva on ohjaajan hyväksymä.

Se, että hyödyntämistä on valvottu ja että tekijät saavat siitä korvauksen, on tuon tuotelupauksen varmin tae.

Jos tekijät eivät yhdisty ja vaadi oikeuksiaan tekijänoikeusjärjestöjen kautta, he jäävät nuolemaan näppejään.  Yksittäisillä tekijöillä on harvoin lihaksia haastaa mediakonserneja oikeuteen lain rikkomisesta. Vain yhdistämällä voimat kaupankäynnin säännöt alkavat pikkuhiljaa selvitä.

Kaikille toimijoille.

 

*

 

Tervetuloa seuraamaan, miten ala reagoi vasta perustetun Näyttelijöiden tekijänoikeusjärjestö FILMEXin alkuaskeliin.

Filmex-Juhlassa 28.5. Aku Louhimies, Neil Hardwick, Petri Jokiranta, Ilmo Laevuo, Tobias Zilliacus ja Mari Rantasila keskustelevat Filmexistä ja tekijänoikeuslain toteutumisesta Suomessa.

Tarjolla on myös kuohuvaa ja hyvää ohjelmaa; mm. Suomen parhaat freestyle-räppärit Solonen & Kosola. Paikka on teatteri Virus Meritullinkatu 33, klo 17 alkaen.

 

Heikki Kujanpää

SELOn pj

FILMEXin pj

Uusimmat julkaisut