Miksi ohjaajien ja näyttelijöiden yli käveltiin?

 

Neil Hardwick nosti metelin, kun MTV Oy muutti ilman ohjaajan lupaa hänen tv-elokuvansa musiikkeja.  MTV:n valtuuttaman konsultin toimesta ”Pienen yösoiton” musiikit oli vaihdettu valjuun katalogimusiikkiin, jotta DVD-myynnissä voitaisiin kiertää alkuperäisen musiikin korkeita tekijänoikeusmaksuja.

Säveltäjien tekijänoikeusmaksut siis nousivat ohjaajan moraalisia tekijänoikeuksia tärkeämmiksi.

DVD painettiin, pakattiin ja vietiin myyntiin Suomessa ilman, että Hardwick oli edes palauttanut hänelle lähetettyä tekijänoikeuden hyödyntämissopimusta. Näin toimittiin myös näyttelijöiden kanssa. Toinen pääosan esittäjistä kieltäytyi allekirjoittamasta hänelle ehdotettua sopimusta.

Miksi ohjaajien ja näyttelijöiden ylitse voidaan kävellä, mutta musiikin tekijöiden ei?

MTV twiittasi 5.5. #Pieni Yösoitto keskusteluun, että tekijänoikeuksia ei olisi rikottu ja että tapauksessa on toimittu ”tarkan prosessin mukaisesti”!

Tarkan prosessin mukaisesti”? MTV on tietääkseni vaihtanut ilman lupaa musiikit dvd-elokuviin aiemminkin.  Yhtiö on lisäksi toistuvasti rikkonut sopimustaan Näyttelijäliiton kanssa  tv-elokuvien kaupallisesta hyödyntämistä.

 

*

 

Tekijänoikeusjärjestelmä on luotu paitsi varmistamaan tekijälle taloudellinen korvaus hänen teoksensa hyödyntämisestä myös suojaamaan tekijän moraalisia oikeuksia.

Musiikin puolella tilanne on jo varmemmalla pohjalla. Gramex ja Teosto ovat luoneet tekijänoikeuteen liittyviä käytäntöjä, joita MTV:n kaltaiset toimijat eivät voi jättää huomiotta.

Mutta ohjaajien ja näyttelijöiden kohdalla tämä ei näköjään toteudu.

Se voi olla kohtalokasta. Taiteilijoiden ja tuottajien tekemät sisällöt ovat pian kaikkien saatavilla netissä.  Jäämmekö vain sivusta seuraamaan miten eri tavoin työtämme hyödynnetään esimerkiksi yleisön palvelun nimissä?

Ohjaajan moraalinen tekijänoikeus eli elokuvateoksen muodon suojaan liittyvä ulottuvuus on nimenomaan yleisön asialla. Se on tuotelupaus kuluttajalle, että saatavilla oleva elokuva on ohjaajan hyväksymä.

Se, että hyödyntämistä on valvottu ja että tekijät saavat siitä korvauksen, on tuon tuotelupauksen varmin tae.

Jos tekijät eivät yhdisty ja vaadi oikeuksiaan tekijänoikeusjärjestöjen kautta, he jäävät nuolemaan näppejään.  Yksittäisillä tekijöillä on harvoin lihaksia haastaa mediakonserneja oikeuteen lain rikkomisesta. Vain yhdistämällä voimat kaupankäynnin säännöt alkavat pikkuhiljaa selvitä.

Kaikille toimijoille.

 

*

 

Tervetuloa seuraamaan, miten ala reagoi vasta perustetun Näyttelijöiden tekijänoikeusjärjestö FILMEXin alkuaskeliin.

Filmex-Juhlassa 28.5. Aku Louhimies, Neil Hardwick, Petri Jokiranta, Ilmo Laevuo, Tobias Zilliacus ja Mari Rantasila keskustelevat Filmexistä ja tekijänoikeuslain toteutumisesta Suomessa.

Tarjolla on myös kuohuvaa ja hyvää ohjelmaa; mm. Suomen parhaat freestyle-räppärit Solonen & Kosola. Paikka on teatteri Virus Meritullinkatu 33, klo 17 alkaen.

 

Heikki Kujanpää

SELOn pj

FILMEXin pj

comments powered by Disqus

Uusimmat julkaisut

Henkilöiden ohjaaminen dokumenttielokuvassa on luottamuksen rakentamista
Elokuvaohjaaja Mia Halme ja Ykä Nieminen, yksi elokuvan päähenkilöistä, puhuivat Selon ohjaajaklubilla todellisen elämän henkilön ohjaamisesta ja siitä, miten pystyy puhumaan intiimistä, joskus rajusta elämänvaiheessa avoimesti ja reflektoivasti.
SELO hakee osa-aikaista lakimies-toiminnanjohtajaa
Suomen elokuvaohjaajaliitto SELO ry hakee osa-aikaista lakimies-toiminnanjohtajaa tammikuusta 2018 lähtien. Hakuaika päättyy 13. marraskuuta.
Ohjaajaklubi 7. marraskuuta: Joka toinen pari / Every Other Couple
Ohjaaja Mia Halmeen vieraaksi saapuu yksi elokuvan päähenkilöistä, Ykä Nieminen. Elokuvan jälkeen Mia ja Ykä keskustelevat siitä millaista on ohjaajan työ, kun kameran edessä ei olekaan näyttelijä vaan todellisen elämän henkilö. Moderoijana Saara Saarela.
Kannanotto itseä ja toisia kunnioittavan työkulttuurin puolesta
Viime päivinä on raportoitu elokuva-alan sisällä tapahtuneista vallan väärinkäytöksistä, jotka ovat tulleet näkyviin erityisesti seksuaalisena häirintänä. Selo tuomitsee tällaisen käytöksen yksiselitteisesti ja haluaa muistuttaa, että elokuvateoksen ensisijaisena tekijänä ohjaajalla on suuri moraalinen vastuu siitä, miten hän käyttää valtaansa elokuvatuotannossa. Tavoitteena tulee olla avoin, itseä ja toisia kunnioittava työkulttuuri.
Miami veti salin täyteen puvustuksen ja ohjauksen yhteistyöstä kiinnostuneita
Elokuvateatteri Orion oli ääriään myöten täynnä, kun Tiina Kaukanen ja Zaida Bergroth kertoivat yhteistyöstään SELOn ohjaajaklubilla tiistaina 10. lokakuuta.