SELOn lausunto OKM:lle ehdotuksesta audiovisuaalisen alan kannustinjärjestelmäksi

Asia: OKM/20/040/2016, Työryhmän ehdotus audiovisuaalisen alan kannustinjärjestelmäksi

Suomen Elokuvaohjaajaliitto kiittää ministeriötä AV-tuotantokannustimen edistämisestä ja lausuntomahdollisuudesta.

Suomen elokuvaohjaajaliitto Selo Ry toimii suomalaisten elokuvaohjaajien valtakunnallisena yhdyssiteenä ja toimii ohjaajantyön yleisten aineellisten ja henkisten edellytysten kehittämiseksi, suomalaisen elokuvataiteen edistämiseksi sekä valvoo jäsentensä ammatillisia ja tekijänoikeudellisia etuja. Selo edustaa suurinta osaa suomalaisista elokuva- ja av-alan ohjaajista.

Selo pitää AV-alan kannustinjärjestelmää erittäin tärkeänä avauksena niin kotimaisen elokuva- ja TV-kulttuurin kehittämiseksi, kuin kansainvälisten tuotantojen saamiseksi Suomeen. Kannatamme järjestelmän pikaista perustamista ja haluamme lausua seuraavaa:

·         Kannustinjärjestelmää ei pidä sekoittaa eikä yhdistää AV-kulttuurin jo olemassa oleviin tukijärjestelmiin. Selo kannattaa ehdotetuista vaihtoehdoista hallinnointiviranomaiseksi TEKES:iä.

·         Järjestelmään tulisi sitoutua useammaksi vuodeksi, jotta sen tuomat hyödyt av-alalle ja muille aloille ehtivät toteutua.

·         Määrärahan tulisi olla vähintään ehdotetulla tasolla ja järjestelmän tulisi olla joustava, esimerkiksi mahdollista käyttää yli budjettivuosien.

·         Selo toivoo, että tuotantokannustimen yhteyteen luodaan palvelurakenne, jonka avulla kansainväliset työnantajat voivat löytää suomalaisia ammattiohjaajia sekä muita AV-alan ammattilaisia. Tämä tarkoittaa jo olemassa olevien järjestelmien kehittämistä ja markkinointia (kuten Temen Työtä kaikille – portaali) sekä tekijöiden työllistymismahdollisuuksien parantamista (koulutus).

Helsingissä 18.8.2016

Saara Saarela, puheenjohtaja
Suomen Elokuvaohjaajaliitto SELO ry.

Eläkertaelokuva kunnioittaa historiaa kronikoimatta
Ohjaajaklubin helmikuun elokuvana nähtiin Tom of Finland, jonka jälkeen ohjaaja Dome Karukoski ja leikkaaja Harri Ylönen avasivat yleisölle elokuvan prosessia ja kertoivat kertoivat elokuvanteon kamaluudesta ja ihanuudesta viihdyttävään tyyliinsä.
Ohjeistus alalle ja Selon toimenpiteet seksuaalisen härinnän ehkäisemiseksi julkistettu
Elokuva- ja tv-alan keskeisistä vaikuttajista koostunut työryhmä on saanut valmiiksi ohjeistuksen, jonka tarkoituksena on toimia käytännön työkaluna seksuaalisen häirinnän ehkäisyssä elokuva- ja tv-alalla. Selon hallitus on perustanut työryhmän, joka keskittyy seksuaalisen häirinnän kysymyksiin ohjaajan näkökulmasta. Kevään 2018 aikana Selo järjestää jäsenistölleen koulutuksen, jonka pyrkimyksenä on perehdyttää ohjaajia paremmin esimiesaseman sekä valta-aseman velvoitteisiin ja vastuisiin.
Joulumaan dialogia hehkutettiin Ohjaajaklubilla
Ohjaajaklubilla esitettiin tiistaina 10. tammikuuta Niemen Joulumaa-elokuva, minkä jälkeen ohjaaja ja näyttelijä Eero Ritala kertoivat yhteistyöstään. Yleisöä kiinnosti erityisesti Joulumaan kiitellyn dialogin syntyminen käsikirjoituksesta valkokankaalle.
Ohjaajaklubi 9. tammikuuta: Joulumaa
Kevään ensimmäisellä Ohjaajaklubilla 9.1.2017, klo 17.00 elokuvateatteri Orionissa nähdään tuoreeltaan elokuva Joulumaa. Ohjaaja Inari Niemi ja näyttelijä Eero Ritala valottavat yhteistyötään. Moderoimassa Alli Haapasalo.
Kaarina Silvennoinen Suomen elokuvaohjaajaliitto SELO ry:n toiminnanjohtajaksi
OTM, lupalakimies Kaarina Silvennoinen on valittu SELO ry:n toiminnanjohtajaksi 8.1.2018 alkaen. Silvennoinen tulee toimimaan juridisena asiantuntijana elokuvaohjaajien sopimus- ja tekijänoikeusasioissa. Silvennoinen siirtyy av-alalle työsuhdelakimiehen tehtävistä Tekniikan Akateemiset TEK ry:stä.