Kannanotto Yösyöttö-elokuvan levityskiistassa

Suomen Elokuvaohjaajaliitto Selo ry haluaa asettua tukemaan Yösyöttö-elokuvan tekijöitä Solar Filmsin, Nordisk Filmin ja Finnkinon välisessä levityskiistassa, joka on johtanut elokuvan poistamiseen sen ensi-ilta viikolla kaikista Finnkinon elokuvateattereista.

Selo pitää hälyttävänä määräävässä markkina-asemassa olevan Finnkinon sanelevaa toimintaa, joka kohdistuu suoraan kotimaiseen elokuvaan.

Selo on samaa mieltä tuottajan ja levittäjän kanssa siitä, että Finnkinon toiminta voi pahimmassa tapauksessa uhata koko kotimaista elokuva-alaa, jossa jo nyt otetaan isoja taloudellisia riskejä.

Selo toivoo ensi tilassa asiaan kestävää ratkaisua.

Selo haluaa samalla myös muistuttaa, että ohjaaja on elokuvan keskeinen tekijä, joka haluaa aina tavoittaa ja puhutella elokuvallaan yleisöä. Tilanne on siksi ohjaajan näkökulmasta täysin absurdi ja kestämätön, koska Selon mielestä suurin kärsijä tässä kiistassa on nimenomaan juuri kotimainen elokuvayleisö.

Helsingissä 6. lokakuuta 2017

Suomen elokuvaohjaajaliitto SELO ry:n hallitus

Suomen Elokuvaohjaajaliitto SELO ry pyrkii edistämään suomalaista elokuvakulttuuria ja toimimaan elokuvaohjaajien aseman vahvistamiseksi Suomessa. SELO ry:n tavoitteena on ohjaajan oikeudellisen ja taloudellisen aseman vahvistaminen sekä elokuvaohjaajien ammattikunnan yleinen edunvalvonta.

Kaarina Silvennoinen Suomen elokuvaohjaajaliitto SELO ry:n toiminnanjohtajaksi
OTM, lupalakimies Kaarina Silvennoinen on valittu SELO ry:n toiminnanjohtajaksi 8.1.2018 alkaen. Silvennoinen tulee toimimaan juridisena asiantuntijana elokuvaohjaajien sopimus- ja tekijänoikeusasioissa. Silvennoinen siirtyy av-alalle työsuhdelakimiehen tehtävistä Tekniikan Akateemiset TEK ry:stä.
Lauri Mäntyvaaran tuuheet ripset ja "extended cinema" -konsepti
Selon ohjaajaklubin joulukuun elokuvana nähtiin Hannaleena Haurun käsikirjoittama ja ohjaama Lauri Mäntyvaaran tuheet ripset. Vaikka sää taisteli kärkisijoista "Hirweimmät säät 2017" -listalla, oli Orioniin kahlannut mahtavat 126 elokuvan ystävää, jotka naurureaktioiden määrän perusteella ottivat omakseen elokuvan huumorin.