Kannanotto Yösyöttö-elokuvan levityskiistassa

Suomen Elokuvaohjaajaliitto Selo ry haluaa asettua tukemaan Yösyöttö-elokuvan tekijöitä Solar Filmsin, Nordisk Filmin ja Finnkinon välisessä levityskiistassa, joka on johtanut elokuvan poistamiseen sen ensi-ilta viikolla kaikista Finnkinon elokuvateattereista.

Selo pitää hälyttävänä määräävässä markkina-asemassa olevan Finnkinon sanelevaa toimintaa, joka kohdistuu suoraan kotimaiseen elokuvaan.

Selo on samaa mieltä tuottajan ja levittäjän kanssa siitä, että Finnkinon toiminta voi pahimmassa tapauksessa uhata koko kotimaista elokuva-alaa, jossa jo nyt otetaan isoja taloudellisia riskejä.

Selo toivoo ensi tilassa asiaan kestävää ratkaisua.

Selo haluaa samalla myös muistuttaa, että ohjaaja on elokuvan keskeinen tekijä, joka haluaa aina tavoittaa ja puhutella elokuvallaan yleisöä. Tilanne on siksi ohjaajan näkökulmasta täysin absurdi ja kestämätön, koska Selon mielestä suurin kärsijä tässä kiistassa on nimenomaan juuri kotimainen elokuvayleisö.

Helsingissä 6. lokakuuta 2017

Suomen elokuvaohjaajaliitto SELO ry:n hallitus

Suomen Elokuvaohjaajaliitto SELO ry pyrkii edistämään suomalaista elokuvakulttuuria ja toimimaan elokuvaohjaajien aseman vahvistamiseksi Suomessa. SELO ry:n tavoitteena on ohjaajan oikeudellisen ja taloudellisen aseman vahvistaminen sekä elokuvaohjaajien ammattikunnan yleinen edunvalvonta.

Kannanotto Yösyöttö-elokuvan levityskiistassa
Suomen Elokuvaohjaajaliitto Selo ry haluaa asettua tukemaan Yösyöttö-elokuvan tekijöitä Solar Filmsin, Nordisk Filmin ja Finnkinon välisessä levityskiistassa, joka on johtanut elokuvan poistamiseen sen ensi-ilta viikolla kaikista Finnkinon elokuvateattereista.
Yllätyspalkinto Ystävälliselle rahoittajalle
Elokuvaohjaajat yllättivät alan palkintojuhlassa perjantaina ojentamalla palkinnon, jolla halutaan suunnata huomio rahoitusneuvotteluissa vallitsevaan käytöskulttuuriin.
Selma Vilhunen on Vuoden elokuvaohjaaja
Elokuva-alan ammattilaistunnustukset jaettiin palkintogaalassa Koko-teatterissa myöhään perjantai-iltana 22. syyskuuta. Selolaiset antoivat tunnustuksen kollegalleen Selma Vilhuselle, joka taitaa sekä dokumentin että fiktion kerronnan ja joka on onnistunut harvinaislaatuisesti jopa kahdesti kuluvan vuoden aikana. Ohjaaja kiitti kollegoitaan lämpimästi. "Elokuvaohjaajan paras ystävä on toinen elokuvaohjaaja", Selma Vilhunen muistutti.
Ohjaajan tehtävä on luoda oikeanlainen ilmapiiri
Ohjaajaklubilla esitetty elokuva Hymyilevä mies veti elokuvateatteri Orionin täyteen. Paikalla kuvan estetiikasta olivat keskustelemassa ohjaaja Juho Kuosmanen ja kuvaaja JP Passi.