Viulistin kokonaisvaltainen taiteellinen prosessi avautui ohjaajaklubilla
SELO:n ohjaajaklubilla nähtiin 11.9.2018 syksyn ensimmäisenä elokuvana Paavo Westerbergin ohjaama Viulisti. Aiheena oli "Elokuvan tekeminen kokonaisvaltaisena taiteellisena prosessina: Aiheen vaikutus elokuvan tekemiseen." Tekijävieraana oli käsikirjoittaja Emmi Pesonen, jonka aiheesta käsikirjoitus alun perin lähti liikkeelle. Ohjaaja Paavo Westerberg on elokuvan toinen käsikirjoittaja. Tilaisuuden moderoi Mari Rantasila.
Katsojia oli viitisenkymmentä, ja he osallistuivat keskusteluun vilkkaasti. Osa katsojista oli nähnyt elokuvan jo aikaisemmin.
Paavo ja Emmi valottivat omaa yhteistyötään ja sitä, miten elokuvan visuaalinen ja äänellinen maailma rakentui suhteessa aiheeseen, miten tarinaa lähestyttiin näyttelijäntyön näkökulmasta ja mitä keskeisiä valintoja tehtiin kuvaajan ja äänisuunnittelijan kanssa.
Musiikista puhuttiin paljon, koska sillä on niin merkittävä asema tässä elokuvassa. Viulunsoiton playback kohtauksia oli runsaasti ja ne vaativat näyttelijöiltä luonnollisesti valtavasti ennakkotyötä. Music supervisorin valmisteluaika oli poikkeuksellisen pitkä, ja näyttelijä Olavi Uusivirta opetteli soittamaan viulua vuoden verran ennen kuvauksia. Puhuttiin myös paljon klassisen musiikin maailmasta ja sen kapellimestarikuvasta, jota peilattiin tällä hetkellä alalla käytävään keskusteluun miespuolisten taiteilijanerojen käyttäytymisestä ja vallankäytöstä työtilanteissa.
Paavo puhui myös siitä, miten tärkeää on säilyttää ohjaajan visio kirkkaana usein vuosia kestävissä elokuvantekemisen prosesseissa ja miten ohjaaja pystyy auttamaan muita taiteilijoita yltämään parhaaseensa.
Emmi kertoi, että hän ei enää kuvausvaiheessa halunnut puuttua käsikirjoitukseen, vaan antoi sen muiden tekijöiden käsiin jatkamaan matkaansa valmiiksi elokuvaksi.
Lopputulokseen molemmat sanoivat edelleen olevansa hyvin tyytyväisiä. He ovat kiertäneet Viulistin kanssa useita festivaaleja ympäri maailmaa, ja elokuva on saanut paljon positiivista palautetta.