”Kotimaisen ohjelmiston nykytila ja tulevaisuus televisiokanavilla” -seminaarista

SATU ry. järjesti 25.4. seminaarin aiheesta ”Kotimaisen ohjelmiston nykytila ja tulevaisuus televisiokanavilla”. Seminaarissa puhuivat SATU ry:n, YLEn ja kaupallisten kanavien (MTV Media ja Sanoma) edustajat.
Ohjelmiston nykytila koettiin seminaarissa hyväksi, koska esim. televisiota/sisältöjä katsotaan enemmän kuin koskaan. Kanavien näkökulmasta kotimainen ohjelmatarjonta on tuntihinnaltaan kalliimpaa tuottaa kuin ulkomailta ostettu sisältö. Lisäksi kotimaisissa konsepteissa on suurempi riski. Mutta toisaalta kotimaisessa ohjelmistossa on suurempi yleisöpotentiaali ja läheisempi sisältö. ”Suomalainen suosii suomalaista.”
Talouden taantuma on ajanut kaupallisia toimijoita ahtaalle, koska nämä ovat riippuvaisia myydystä mainosajasta. Eikä tilanteeseen nähdä helpotusta lähitulevaisuudessa. Yhtenä ratkaisuna sisältöjen rahoittamiseen nähdään mahdollisuus hyödyntää useampia esitysikkunoita ja ansaintamalleja. YLEn tilanne on verorahoituksen vuoksi täysin erilainen, mutta heidänkin intresseissä on tarjota sisältöjä mahdollisimman monipuolisesti/monikanavaisesti kuluttajille – julkisen rahoituksen vuoksi.
Netti-tv -palveluiden käyttö yleistyy. Ohjelmasisältöjen pirstaloituminen eri medioille (free-tv, pay-tv, netti-tv, video-on-demand, mobiililaitteet, jne.) on jo nyt arkipäivää, ja tulee tulevaisuudessa vain lisääntymään. Puhutaan, että ollaan siirtymässä massamediasta ”one to one” mediaan. Katsojat haluavat yhä enemmän päättää mitä katsovat, milloin katsovat ja mistä katsovat. Nykyinen tilanne esitysoikeuksien suhteen koettiin pullonkaulaksi kehitykselle. Tekijöiden luovuttamat oikeudet eivät mahdollista kuluttajien tarpeisiin vastaamista siinä muodossa kuin kanavat haluaisivat tehdä. Ulkomaalaiset kilpailijat (Netflix, HBO Nordic, iTunes, Viaplay, jne.) pystyvät tarjoamaan kuluttajille palveluita, joita kotimaiset jakelijat eivät voi johtuen ”rajoittuneista tekijänoikeuksien” luovuttamisesta. Tämän vuoksi yhtenä suurimpana asiana seminaarissa olikin (kaupallisten kanavien) toive löytää alalla tekijöiden, tuotantoyhtiöiden ja jakelijoiden kesken yhteinen sävel muutoksen mahdollistamiseksi. Katsomistavat ja -tottumukset ovat muuttuneet pysyvästi, jakelijoiden tulisi päästä muuttumaan mukana – mutta tämä on mahdollista vain jos heillä on mahdollisuus näyttää/hyödyntää sisältöjä monipuolisemmin.
YLE pystyi kertomaan tekijöille konkreettisia toiveita tulevan ohjelmasisällön suhteen: sarjamuotoista draamaa (erityisesti komedia ja crime, muita draaman alagenrejä poissulkematta), isoa ”event viihdettä”, sekä asiaviihdettä. Vaikka määrärahat lisääntyvät, ei ohjelmien määrää ole tarkoitus kasvattaa, vaan ohjata enemmän resursseja ”raskaisiin tuotantoihin”. YLEn mukaan julkisen palvelun tehtävänä on riskinotto ja uuden kehittäminen.

 

Uusimmat julkaisut