Lausunto hallituksen esitykseksi tekijänoikeuslain muuttamisesta – luvattoman verkkojakelun vastaiset toimet

Suomen elokuvaohjaajaliitto SELO ry kiittää mahdollisuudesta antaa lausunto asiassa.

Koemme tärkeäksi, että tekijänoikeuksia loukkaavaan luvattomaan verkkojakeluun voidaan puuttua mahdollisimman tehokkaasti ja näin ollen tuemme hallituksen esitystä. Samanaikaisesti haluamme nähdä, että esitysluonnoksessa otetaan huomioon riittävällä tavalla osapuolten oikeusturva ja prosessuaalisten perusperiaatteiden toteutuminen. Luvattoman verkkojakelun vastaisien toimien hyöty ja näistä toimista yhteiskunnalle koituvien kustannusten välinen suhde herättää myös kysymyksiä.

Suomalaisen elokuvaohjaajan kannalta laitonta verkkojakelua suurempi ongelma on se, että suomalaisia elokuvateoksia on vaikea saada nähtäväksi laillisia palveluja hyväksi käyttäen. Tällaisten palveluiden kehittämiseen soisimme myös valtiovallan ottavan mahdollisimman paljon osaa, ja uskomme tällaisten palveluiden ehkäisevän tehokkaasti luvatonta verkkojakelua.

Helsingissä 20.1.2014

Suomen elokuvaohjaajaliitto SELO ry.