Tanssiva ja vapautunut Tove valloitti katsojansa
Marraskuun ohjaajaklubilla esitettiin Zaida Bergrothin ohjaama elämäkertaelokuva Tove, joka on hurmannut katsojia ja kriitikoita sekä Suomessa että kansainvälisesti. Ohjaajaklubille oli kerääntynyt (vallitsevien rajoitusten puitteissa) runsaasti yleisöä katsomaan elokuvaa ja kuulemaan sen tekoprosessista. Keskustelun aiheeksi oli valittu elämäkertaelokuvan haasteet, etenkin kerrottaessa kaikkien tuntemasta ja rakastamasta ihmisestä.
Zaida Bergroth kertoi omasta valinnanvaikeudestaan sen suhteen, voiko hän tarttua tällaiseen aiheeseen – onhan Tove Jansson suomalaisille likipitäen kansallisaarre. Bergroth kertoo jännittäneensä elokuvan vastaanottoa, mutta erityisesti sitä, miten hän voisi taiteilijana löytää oman kiinnostuskulmansa Janssoniin, joka vaikuttaa niin eheältä ja lämpimältä, lähes täydelliseltä. Käsikirjoitusprosessin aikana elokuvan aikajännettä mietittiin paljon, ja lopulta käsittelyyn valittiin ajanjakso, jolloin Tove etsi itseään sekä taiteilijana että romanttisen rakkauden pyörteissä.
Ohjaajaklubin keskustelu polveili myös elokuvan musiikkiin, taiteen tekemisen kuvaamiseen sekä elokuvan lukuisiin tanssikohtauksiin, joissa ohjaajalle tiivistyy Toven henkilön vapautuneisuus ja riemu.