Elokuvaohjaajat tukevat elokuvatyöntekijöiden järjestäytymisvapautta

Peppi Pitkätossu sanoi, että jos on mahdottoman vahva, niin pitää olla myös mahdottoman kiltti. Elämme kuitenkin aikoja, jossa Suomen suurin kulttuurialan liitto on ottanut pienen jäsenjärjestön jäsenrekisterin oikeudettomasti itselleen, ja rajoittanut tosiasiassa järjestäytymisvapautta. Suomen Elokuvaohjaajaliitto SELO osoittaa tällä kirjeellä tukensa Suomen Elokuvatyöntekijöiden liitto SETille.

Me SELOssa emme tiedä, mitkä syyt ovat ajaneet SETin eroamaan TEMEstä ja hakemaan Journalistiliiton jäsenyyttä. Julkisuuteen tulleet tiedot ovat kuitenkin huolestuttavia, ja niissä vaarallisin yksityiskohta on järjestäytymisvapauteen puuttuminen.

Suomen perustuslaissa turvataan jokaiselle yhdistymisvapaus. Järjestäytymisvapaudella viitataan oikeuteen järjestäytyä ammatillisesti, ja se on ikään kuin yhdistymisvapauden alalaji:

Jokaisella on yhdistymisvapaus. Yhdistymisvapauteen sisältyy oikeus ilman lupaa perustaa yhdistys, kuulua tai olla kuulumatta yhdistykseen ja osallistua yhdistyksen toimintaan. Samoin on turvattu ammatillinen yhdistymisvapaus ja vapaus järjestäytyä muiden etujen valvomiseksi (PL 13.2 §).

Järjestäytymisvapauteen kuuluu olennaisena osana vapaus olla järjestäytymättä. Ketään ei siis saa pakottaa kuulumaan järjestöön tai liittoon.

Julkisuudessa olleiden tietojen mukaisesti TEME on yhtäältä kieltäytynyt antamasta SETille tietoa tämän omista jäsenistä, ja toisaalta kieltäytynyt välittämästä SETin jäsenistölle viestejä, joissa jäseniä on kehotettu eroamaan TEMEstä. TEME on jopa ilmoittanut muokanneensa SETin viestejä ilman lupaa TEMElle miellyttävämmiksi. Tulkintamme mukaan SETin viestintään puuttuminen tähtää järjestäytymisvapauden rajoittamiseen – siihen, ettei SETin jäsenistö saisi tietoa TEMEä kohtaan esitetystä kritiikistä tai kattojärjestön vaihtamissuunnitelmasta.

SELO tuomitsee TEMEn toiminnan jyrkästi. Sensuuri ei kuulu taide- ja kulttuurialojen kentälle. Järjestäytymisvapaus on paitsi perusoikeus, myös ammattiyhdistysliikkeen pyhimpiä arvoja. On ennenkuulumatonta ja äärimmäisen surullista, että järjestäytymisvapautta vastaan hyökätään ammattiyhdistysliikkeen sisältä päin tällä tavoin. Toiveemme on, että tilanne ratkeaa työntekijöiden oikeuksia kunnioittaen, ja taaten alalle työrauhan. Annamme SETin hallitukselle kaiken tuen tämän tavoitteen saavuttamiseksi.

Huhtikuussa 2022

Suomen Elokuvaohjaajaliitto SELO ry:n hallitus