SELOn uudeksi puheenjohtajaksi Hanna Maylett

Onnittelu uudelle hallitukselle!Suomen elokuvaohjaajaliitto SELO ry valitsi vuosikokouksessaan tiistaina 26. huhtikuuta puheenjohtajakseen Hanna Maylettin, joka seuraa tehtävässään kaksi vuotta SELOa luotsannutta Oskari Sipolaa.

SELOn hallitukseen (neljä varsinaista jäsentä, opiskelijajäsen ja kaksi varajäsentä) tuli valituiksi jatkokaudelle Maria Mononen ja Tommi Seitajoki sekä uusina jäseninä IdaMaria Olva, Saara Saarela,  ja Oskari Sipola. Hallitus järjestäytyy kokouksessaan toukokuussa. Ida-Maria Olva on ollut hallituksen opiskelijajäsen maaliskuuhun 2022 saakka, jolloin hänen sijalleen astui Sameli Muurimäki. Oliwia Tonteri puolestaan jatkaa ensi vuonna päättyvää kaksivuotiskauttaan. Hallituskautensa tällä erää päättivät Anu Kuivalainen, Heikki Kujanpää ja Mikko Myllylahti.

Vuosikokous päätti sääntömuutoksesta, joka ulotti elokuvaohjaajuuden kriteerit myös televisiosarjojen jakso-ohjaajiin. Kolmen vuoden karenssissa olleet jäsenet voivat nyt hakea SELOn jäsenyyttä uudelleen. Ne jäsenet, joilla jäsenmaksu on vielä maksamatta, voivat aktivoida jäsenyytensä sen maksamalla.

“Vuosijäseneksi hyväksyminen edellyttää pyrkijän ohjanneen sellaisia elokuvia tai televisiosarjan jaksoja, että häntä niiden taiteellisen ja ammatillisen tason perusteella voidaan pitää ohjaajana. Jäsenen hyväksyminen edellyttää lisäksi, että pyrkijä ei ole eronnut tai tullut erotetuksi SELOn jäsenyydestä hyväksymispäätöstä edeltävän kolmen kalenterivuoden aikana. Päätöksen pyrkijän jäsenyydestä tekee yhdistyksen kulloinenkin johtokunta vuosikokouksen vahvistamien kriteereiden mukaisesti.

Lisäksi päätettiin, että vuosijäsenellä ei ole jäsenoikeuksia, ellei hän suorita jäsenmaksuaan, mikä tarkoittaa, että jäsenyys on passiivinen, eivätkä jäsenedut ole voimassa, ennen kuin jäsenmaksu on maksettu. Vuosikokouksessa eivät ääntään voi käyttää kuin aktiiviset jäsenet.

Vuosikokous keskusteli Ukrainan tilanteesta ja ohjeisti uutta hallitusta muun muassa kollegiaalisen tuen antamiseen ukrainalaisille ohjaajille esimerkiksi etätapaamisten keinoin. Hallitus kartoittaa myös muita mahdollisia tukitarpeita, kuten Les Auteurs’in järjestämä jalkapalloottelu Suomessa oleskelevien ukrainalaisten kanssa sekä lapsiperheille suunnatun elokuvanäytöksen toteuttaminen.