Ohjaajien, käsikirjoittajien ja näyttelijöiden liitot esittävät muutoksia Kopioston ryhmäjakotaulukkoon
Audiovisuaalisen alan tekijät, eli ohjaajien, käsikirjoittajien ja näyttelijöiden liitot esittävät yhdessä muutoksia Kopioston ryhmäjakotaulukkoon. Asia tulee olla ratkaistuna viimeistään toukokuussa 2020. Neuvottelut on aloitettu 12. maaliskuuta, ne jatkuvat 20. huhtikuuta. Ryhmäjakotaulukossa kullekin ohjelmatyypille (esim. elokuva, uutiset, tapahtumatallenteet, päivittäissarjat) on määritetty tekijänoikeuskerroin, joka osoittaa ohjelmatyypin tekijänoikeudellista arvoa (esim. elokuva 8, uutiset 0,5) Sen lisäksi taulukko määrittelee, miten ohjelmalle maksettava korvaus jakaantuu ohjelman eri tekijöiden kesken. Jos ohjelmassa on useampi samaan tekijäryhmään kuuluva tekijä (esim. kaksi käsikirjoittajaa), jakaantuu käsikirjoittajille maksettava osuus vielä näiden kesken.
Ryhmäjakotaulukkoa on esitetty muutettavaksi siten, että draamalle jyvitetyt Kopiosto-korvaukset nousisivat. Lisäksi on esitetty, että draaman keskeisten tekijöiden, eli ohjaajien, käsikirjoittajien ja näyttelijöiden korvausosuudet nousisivat.
Korvausosuuksiin vaikuttaa tämänhetkisessä ryhmäjakotaulukossa sekä ohjelmatyyppi että ohjelman pituus. Tekijänoikeusintensiivisten teosten, kuten elokuvat ja sarjadraamat, ohjelmatyypit on luokiteltu suurimpaan korvausluokkaan.
Minuuttimäärät vääristävät korvauslaskelmia
Kun huomioidaan ohjelmien pituudet, korvausosuudet alkavat vääristyä. Pitkä, ei tekijänoikeusintensiivinen ohjelma, saa yhtä suuret Kopiosto-korvaukset kuin lyhyt draama. Esimerkiksi Linnanjuhlien ohjauksesta maksetaan yhtä suuri Kopiosto-korvaus kuin 20 minuutin draamasarjan jakson ohjauksesta. Tämä on mielestämme epäkohta, joka tulee korvata.
Minuuttimäärien vaikutus korvauksiin on aiheuttanut myös sen, että journalistien osuus yksityisen kopioinnin hyvitysmaksusta on yhtä suuri kuin ohjaajien, käsikirjoittajien ja näyttelijöiden osuudet yhteensä. Journalistista ohjelmaa, kuten A-studio, on mahdollista tehdä suuria minuuttimääriä vuodessa, toisin kuin draamaa.
Tekijöiden korvausosuuksien tarkastelu
Olemme aloittaneet keskustelun siitä, minkälainen on millekin tehtävälle jyvitetty oikeudenmukainen korvaus. Olemme esittäneet ohjaajien, käsikirjoittajien ja näyttelijöiden osuuksien kasvattamista kansainväliselle tasolle, mikä luonnollisesti tarkoittaa muiden tekijöiden korvausosuuksien suhteellista laskemista.
Esitykseemme on kuitenkin sisältynyt myös draaman osuuksien kasvattaminen ohjelmatyyppien välisessä vertailussa. Mikäli draaman jaettava potti kasvaa, niin tosiasiassa muille tekijäryhmille draaman sisällä maksettavat korvaukset nousisivat nykyisestä korvaustasosta.
Keskustelu jatkuu liittojen välillä. Ensimmäisessä neuvottelussa TEME vastusti sekä draaman osuuksien kasvattamista, että muutoksia tekijöiden välisiin korvausosuuksiin. Kääntäjät, journalistit ja musiikin edustajat eivät ottaneet vielä asiaan kantaa.
Lisätietoja:
Saara Cantell, puheenjohtaja
saara.cantell@selo.fi
050 4401 488
Kaarina Silvennoinen
kaarina.silvennoinen@selo.fi
040 967 0031