Hakeminen jäseneksi

SELO ry:n jäseneksi hyväksyminen edellyttää hakijan ohjanneen sellaisia elokuvia tai televisiosarjan jaksoja, että häntä niiden taiteellisen ja ammatillisen tason perusteella voidaan pitää elokuvaohjaajana. Jäseneksi pyrkivän on hakemuksensa lisäksi toimitettava hallitukselle elämänkerralliset tietonsa sekä tiedot elokuvataiteellisesta työstään.

Täysjäsenyys myönnetään ohjaajalle, joka

• on ohjannut julkisesti rahoitetun pitkän elokuvan; tai
  • on ohjannut vähintään kaksi merkittävällä kansainvälisellä elokuvafestivaalilla menestynyttä lyhytelokuvaa; tai
  • on valmistunut elokuvataiteen maisteriksi Aalto-yliopiston elokuvaohjauksen tai dokumentaarisen elokuvan linjalta tai hänellä on vastaavan tasoinen (CILECT-kouluista) ulkomailla hankittu elokuvaohjaajan koulutus; tai
  • omaa vastaavat ansiot
  • hallitus voi tarvittaessa kutsua ohjaajan jäseneksi liittoon

Opiskelijajäsenyys myönnetään päätoimiselle opiskelijalle, joka

• opiskelee Aalto-yliopiston elokuvaohjauksen tai dokumentaarisen elokuvan linjalla; tai
  • opiskelee yliopistotasoisessa (CILECT-koulussa) elokuvakoulussa ulkomailla;

Opiskelijajäseneksi voidaan työnäytteiden perusteella hyväksyä myös hakija, joka opiskelee BA-tasoisessa elokuvakoulussa selkeästi ohjaukseen suuntautuen.

Eläköityvä ohjaaja voi hakea alennettua jäsenyyttä, jos hän ei enää toimi ammatissa tai katso enää ohjaavansa elokuvia, mutta haluaa pysyä SELOn jäsenenä

Jäseneksi haluavan on täytettävä hakemuslomake perustietoineen Selon verkkosivuilla osoitteessa https://www.selo.fi/yhdistys/jasenyys.html tai lähettää vastaavat tiedot hallitukselle osoitettussa hakemuksessa. Lisäksi hakijan tulee lähettää elämänkerralliset tiedot sekä tiedot elokuvataiteellisesta työstään sähköpostitse hallitukselle osoitettuna info (a) selo.fi.

Hallitus käsittelee sille osoitetut jäsenhakemukset ja tekee päätökset jäsenyyttä hakevista, jäsenyyden muutoksista (opiskelija / varsinainen / eläköitynyt) sekä eroamisista. Vuosikokous vahvistaa päätökset hallituksen esityksen mukaan edelliseltä vuodelta.

Hallitukselle osoitetut jäsenyyttä koskevat anomukset täytetään verkossa www.selo.fi/yhdistys/yhdistys/jasenyys.html ja liitetiedot (CV) toimitetaan ohjeistetun mukaisesti joko postitse tai sähköpostilla.

Muutokset ja jäsenyyden päättäminen

Vastuu tietojen oikeellisuudesta on aina jäsenellä itsellään. Muutokset tehdään suoraan jäsenkortille verkossa.

Opiskelijajäsenen tulee valmistuessaan tai päättäessään päätoimiset opinnot, ilmoittaa itse hallitukselle jäsenyytensä muuttamisesta täysjäseneksi. Näin hän saa heti käyttöönsä järjestön oikeudelliset ja muut palvelut täysmääräisesti.

Eläköityneen jäsenen tulee maksaa täysjäsenyys kuluvalta vuodelta työtilanteen muuttuessa, jolloin hän näin saa käyttöönsä yhdistyksen palvelut täysmääräisesti.

SELO haluaa palvella jäseniään mahdollisimman hyvin ja tehokkaasti. Se pyrkii toiminnassaan pitkäjänteisyyteen ja odottaa jäsenistöltään samaa. Sellaiset jäsenet, jotka eivät ole maksaneet jäsenmaksuaan keväällä järjestettävään vuosikokoukseen mennessä, erotetaan liitosta. Liitosta eronneille ja erotetuille jäsenille määrätään kolmen vuoden karenssi, jonka aikana jäsenyyttä ei voi uusia.

Sidonnaisuuksista johtuva määräaikainen eroaminen ei johda karenssiaikaan. Hallitus voi kirjallisesta hakemuksesta vapauttaa yhdistyksen jäsenen erääntyneen maksun tai alentaa jäsenmaksua, jos siihen on erityisen painavia taloudellisia, terveydellisiä tai muita sen kaltaisia erityisiä syitä.

Jäsenkriteeristö on vahvistettu SELOn vuosikokouksessa 19.4.2017
Yhdistyksen säännöt tarkemmin https://www.selo.fi/yhdistys/saannot.html